بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

۳۷ بازديد
بهینه سازی موتور جستجو
بهینه سازی موتور جستجو چیست؟
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) هنر و علم کسب رتبه بالاتر صفحات در موتورهای جستجو مانند گوگل است. از آنجایی که جستجو یکی از اصلی‌ترین راه‌های کشف محتوا توسط افراد به‌صورت آنلاین است، رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جستجو می‌تواند منجر به افزایش ترافیک یک وب‌سایت شود.

در گوگل و سایر موتورهای جستجو، صفحه نتایج اغلب دارای تبلیغات پولی در بالای صفحه است و به دنبال آن نتایج معمولی یا آنچه بازاریابان جستجو «نتایج جستجوی ارگانیک» می‌نامند، قرار می‌گیرد. ترافیکی که از طریق سئو به دست می آید اغلب به عنوان «ترافیک جستجوی ارگانیک» نامیده می شود تا آن را از ترافیکی که از طریق جستجوی پولی به دست می آید متمایز کند. جستجوی پولی اغلب به عنوان بازاریابی موتور جستجو (SEM) یا پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می شود.

مزایای سئو
بهینه سازی موتورهای جستجو بخش کلیدی بازاریابی آنلاین است زیرا جستجو یکی از راه های اصلی جهت یابی کاربران در وب است.

نتایج جستجو در یک لیست مرتب ارائه می‌شوند و هر چه یک سایت بتواند در آن لیست بالاتر باشد، بازدیدکننده بیشتری از سایت دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال، برای یک جستجوی معمولی، نتیجه شماره یک 40 تا 60 درصد از کل ترافیک آن پرس و جو را دریافت می کند، در حالی که نتایج شماره دو و سه به طور قابل توجهی ترافیک کمتری دریافت می کنند. فقط 2-3 درصد از جستجوگران فراتر از صفحه اول نتایج جستجو کلیک می کنند. بنابراین، حتی یک بهبود کوچک در رتبه‌بندی موتورهای جستجو می‌تواند منجر به دریافت ترافیک بیشتر وب‌سایت و احتمالاً تجارت بیشتر شود.

به همین دلیل، بسیاری از کسب و کارها و صاحبان وب سایت ها سعی می کنند نتایج جستجو را دستکاری کنند تا سایت آنها بالاتر از رقبای خود در صفحه نتایج جستجو (SERP) نشان داده شود. اینجاست که سئو وارد می شود.

نحوه عملکرد سئو
موتورهای جستجو مانند گوگل از یک الگوریتم یا مجموعه ای از قوانین استفاده می کنند تا مشخص کنند چه صفحاتی را برای هر پرس و جو نشان می دهند. این الگوریتم‌ها بسیار پیچیده هستند و صدها یا حتی هزاران فاکتور رتبه‌بندی مختلف را برای تعیین رتبه‌بندی SERP خود در نظر می‌گیرند. با این حال، سه معیار اصلی وجود دارد که موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت یک سایت و نحوه رتبه بندی آن ارزیابی می کنند:

لینک ها - لینک های سایر وب سایت ها نقش کلیدی در تعیین رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو دارند. دلیل این امر این است که یک لینک را می توان به عنوان رای کیفیت از سایر وب سایت ها در نظر گرفت، زیرا صاحبان وب سایت ها بعید به نظر می رسد به سایت های دیگر با کیفیت پایین پیوند دهند. سایت‌هایی که از بسیاری از سایت‌های دیگر لینک می‌گیرند، از نظر موتورهای جستجو معتبر هستند (که در گوگل "PageRank" نامیده می‌شود) به خصوص اگر سایت‌هایی که به آنها لینک می‌دهند خود معتبر باشند. سئو ویکی پدیا

محتوا - موتورهای جستجو علاوه بر نگاه کردن به پیوندها، محتوای یک صفحه وب را نیز تجزیه و تحلیل می کنند تا مشخص کنند که آیا این صفحه برای هر درخواست جستجوی خاصی مرتبط است یا خیر. بخش بزرگی از سئو در ایجاد محتوایی است که به سمت کلمات کلیدی که کاربران موتورهای جستجو به دنبال آن هستند، هدف قرار می گیرد.

ساختار صفحه - سومین جزء اصلی سئو، ساختار صفحه است. از آنجایی که صفحات وب در HTML نوشته می شوند، نحوه ساختار کد HTML می تواند بر توانایی موتور جستجو برای ارزیابی یک صفحه تأثیر بگذارد. گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، URL و هدرهای صفحه و اطمینان از اینکه سایت قابل خزیدن است، اقداماتی است که صاحبان سایت می توانند برای بهبود سئوی سایت خود انجام دهند.

فرآیند بهینه‌سازی موتور جستجو شامل بهینه‌سازی هر یک از این مؤلفه‌های اصلی الگوریتم‌های موتور جستجو به منظور رتبه‌بندی بالاتر در نتایج جستجو است.

تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو
درک نحوه کار موتورهای جستجو تنها اولین مرحله از فرآیند بهبود رتبه بندی جستجوی سایت است. در واقع بهبود رتبه یک سایت شامل استفاده از تکنیک های مختلف سئو برای بهینه سازی سایت برای جستجو است:

تحقیق در مورد کلمات کلیدی - تحقیق کلمات کلیدی اغلب نقطه شروع سئو است و شامل بررسی کلمات کلیدی سایت در حال حاضر رتبه بندی، کلمات کلیدی رقبا و سایر کلمات کلیدی مشتریان بالقوه است. شناسایی عباراتی که جستجوگران در جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می کنند، راهنمایی می کند که چه محتوای موجود را می توان بهینه کرد و چه محتوای جدیدی را می توان ایجاد کرد.

بازاریابی محتوا - هنگامی که کلمات کلیدی بالقوه شناسایی شدند، بازاریابی محتوا وارد عمل می شود. این می تواند به روز رسانی محتوای موجود یا ایجاد قطعات جدید از محتوا باشد. از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای محتوای باکیفیت برتری قائل هستند، مهم است که در مورد محتوایی که قبلاً در بازار وجود دارد تحقیق کنید و محتوای جذابی ایجاد کنید که تجربه کاربری مثبتی را ارائه دهد و شانس رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو را داشته باشد. . محتوای خوب همچنین شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشتن در رسانه های اجتماعی و جذب لینک دارد. سئو سایت

لینک سازی – از آنجایی که لینک های وب سایت های خارجی (که در اصطلاح سئو به آن «بک لینک» می گویند) یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی بزرگ است، به دست آوردن بک لینک های با کیفیت یکی از اهرم های اصلی سئو است. این می تواند شامل تبلیغ محتوای خوب، دسترسی به وب سایت های دیگر و ساختن باشد
برقراری ارتباط با وب‌مسترها، ارسال وب‌سایت‌ها به فهرست‌های وب مربوطه، و دریافت مطبوعات برای جذب لینک از سایر وب‌سایت‌ها.

بهینه سازی درون صفحه - علاوه بر عوامل خارج از صفحه مانند لینک ها، بهبود ساختار واقعی صفحه می تواند مزایای فوق العاده ای برای سئو داشته باشد و عاملی است که کاملاً در کنترل وب مستر است. تکنیک های رایج بهینه سازی روی صفحه شامل بهینه سازی URL صفحه برای ترکیب کلمات کلیدی، به روز رسانی برچسب عنوان صفحه برای استفاده از عبارات جستجوی مرتبط و استفاده از ویژگی alt برای توصیف تصاویر است. به روز رسانی متا تگ های صفحه (مانند تگ توضیحات متا) نیز می تواند مفید باشد - این تگ ها تأثیر مستقیمی بر رتبه بندی جستجو ندارند، اما می توانند نرخ کلیک را از SERP ها افزایش دهند.

بهینه سازی معماری سایت - لینک های خارجی تنها چیزی نیستند که برای سئو مهم هستند، لینک های داخلی (لینک های داخل وب سایت خود) نیز نقش زیادی در سئو دارند. بنابراین یک بهینه‌ساز موتور جستجو می‌تواند سئوی سایت را با اطمینان از پیوند دادن صفحات کلیدی و استفاده از متن لنگر مرتبط در آن پیوندها برای کمک به بهبود ارتباط صفحه با عبارات خاص، بهبود بخشد. ایجاد نقشه سایت XML همچنین می تواند راه خوبی برای صفحات بزرگتر باشد تا به موتورهای جستجو کمک کند تا تمام صفحات سایت را کشف و بخزند.

نشانه گذاری معنایی - یکی دیگر از استراتژی های SEO که متخصصان سئو از آن استفاده می کنند، بهینه سازی نشانه گذاری معنایی یک وب سایت است. نشانه گذاری معنایی (مانند Schema.org) برای توصیف معنای پشت محتوای یک صفحه استفاده می شود، مانند کمک به شناسایی نویسنده یک قطعه از محتوا یا موضوع و نوع محتوای یک صفحه. استفاده از نشانه گذاری معنایی می تواند به نمایش قطعه های غنی در صفحه نتایج جستجو کمک کند، مانند متن اضافی، ستاره های مرور و حتی تصاویر. ریچ اسنیپت ها در SERP ها تأثیری بر رتبه بندی جستجو ندارند، اما می توانند CTR از جستجو را بهبود بخشند و در نتیجه ترافیک ارگانیک را افزایش دهند.

ابزارهای برتر سئو
به عنوان یک رشته نسبتاً فنی، ابزارها و نرم افزارهای زیادی وجود دارد که سئو برای کمک به بهینه سازی وب سایت ها به آنها متکی است. در زیر برخی از ابزارهای رایگان و پولی رایج مورد استفاده قرار می گیرند:

کنسول جستجوی گوگل - کنسول جستجوی گوگل (که قبلاً به عنوان "ابزارهای وب مستر گوگل" شناخته می شد) یک ابزار رایگان ارائه شده توسط گوگل است و یک ابزار استاندارد در جعبه ابزار SEO است. GSC رتبه بندی و گزارش ترافیک را برای کلمات کلیدی و صفحات برتر ارائه می دهد و می تواند به شناسایی و رفع مشکلات فنی در سایت کمک کند.

Google Ads Keyword Planner - Keyword Planner یکی دیگر از ابزارهای رایگان ارائه شده توسط Google به عنوان بخشی از محصول Google Ads است. اگرچه برای جستجوی پولی طراحی شده است، اما می‌تواند ابزاری عالی برای استفاده برای سئو باشد، زیرا پیشنهادهای کلمات کلیدی و حجم جستجوی کلمات کلیدی را ارائه می‌کند، که می‌تواند هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی مفید باشد.

ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک - تعدادی ابزار تحلیل لینک وجود دارد که دو مورد اصلی AHREF و Majestic هستند. ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک به کاربران این امکان را می دهد که تجزیه و تحلیل کنند که کدام وب سایت ها به وب سایت خود یا وب سایت های رقبا لینک می دهند و می توان از آنها برای یافتن پیوندهای جدید در حین ساخت لینک استفاده کرد. نیلانت

پلتفرم های سئو - پلتفرم های مختلف سئوی بسیاری وجود دارند که بسیاری از ابزارهای مورد نیاز سئو برای بهینه سازی سایت ها را گرد هم می آورند. برخی از محبوب ترین ها عبارتند از Moz، BrightEdge، Searchmetrics و Linkdex. این پلتفرم‌ها رتبه‌بندی کلمات کلیدی را دنبال می‌کنند، به تحقیقات کلمات کلیدی کمک می‌کنند، فرصت‌های سئوی درون صفحه و خارج از صفحه را شناسایی می‌کنند و بسیاری از کارهای دیگر مرتبط با سئو.

رسانه های اجتماعی - بیشتر سایت های رسانه های اجتماعی تاثیر مستقیمی بر سئو سایت ندارند، اما می توانند ابزار خوبی برای شبکه سازی با سایر وب مسترها و ایجاد روابطی باشند که می تواند به ایجاد لینک و فرصت های ارسال مهمان منجر شود.

بهینه سازی ترافیک جستجو: از کلیک تا تبدیل
بهینه‌سازی موتورهای جستجو که به‌درستی انجام شود، می‌تواند این پتانسیل را داشته باشد که میزان ترافیک دریافتی یک وب‌سایت را به‌طور چشمگیری افزایش دهد، اما تمام این ترافیک جستجو به رشد یک کسب‌وکار کمکی نمی‌کند مگر اینکه به مشتریان پولی تبدیل شود. اینجا جایی است که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) وارد می شود.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل شامل استفاده از روش‌هایی مانند تست A/B برای ایجاد تغییرات در وب‌سایت‌ها و اندازه‌گیری تأثیر آنها بر نرخ تبدیل سایت است. بازاریابان جستجوی موفق می دانند که فقط دریافت ترافیک به یک سایت کافی نیست، آنچه که ترافیک پس از ورود به سایت انجام می دهد به همان اندازه مهم است.

زمانی CRO یک فرآیند دشوار و بسیار فنی بود، اما به لطف نرم‌افزاری مانند Optimizely، اجرای تست‌ها برای بهبود تبدیل‌ها در سایت شما به آسانی درج یک خط جاوا اسکریپت است. بهتر از همه، ویرایشگر بصری Optimizely به شما امکان می دهد بدون نیاز به نوشتن یک خط کد، تغییراتی در یک سایت ایجاد کنید.
منبع : optimizely
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.